Nyhetsbrev nr 5- Norgesløpet 2024

Foran oss står 17. mai, Norges grunnlovsdag og vår nasjonaldag. Vi ordner i hagene, vasker kjøretøyene og pynter oss i de beste klærne vi har, for på 17. mai er det fest. For meg har 17. mai vært og er en av nasjonens viktigste dager. Den representerer det beste i nasjonen vår.

I dette nyhetsbrevet skal vi presentere for dere fartøyet M/S Salten. Vi skal også vise dere historien om åpningen av løps hotellet å gjøre dere kjent med hvilket ikonisk bygg dette er i Norsk sammenheng. Fra Bodø Motorhistoriske Forening ønsker vi alle sammen en riktig god 17. mai, og en riktig god feiring. Håper mange av kjøretøyene deres får en fin feiring og kanskje en luftetur.

Løpshotellet- Radisson Blu, Bodø (Tidligere SAS Royal, Bodø)

Da SAS ble bygget inneholdt det selvsagt en hotelldel, men også restaurantdrift og butikksenter. Butikksenteret inneholdt supermarked, herre og dame konfeksjon, blomster butikk, kiosk, gullsmed, foto, ur og optikk, reiseeffekter, dame og herrefrisør. Restaurantavdelingen hadde mulighet for nattklubb, disco, kafeteria, bar og restaurant. Dette var revolusjonere og nybrottstenkning. Hotellgjestene kunne altså komme for å overnatte, spise og handle i samme bygg.

Hotellet var oppsatt med en sengekapasitet på 457 totalt mens normalt fullt belegg var anslått til cirka 350. Hotellet hadde et samarbeid med Norrøna hotell, og da hadde man kapasitet til noe over 600 senger som var enormt for landsdelen. Byggets volum er på cirka 45.000 kubikkmeter samt bruttoareal på 15.000 kvadratmeter. Det har til sammen 15 etasjer hvor en etasje er under terrengnivå nivå.

Bygget har en stor grunn flate med en tårnlignende konstruksjon i midten hvor hotellrommene er plassert. På toppen dekorerte man hotellet med en bar/restaurant. Den er åpen under deres besøk og kalles populært for topp 13.

Underetasjen ligger under havets nivå og den er derfor utført med såkalt hel bunnplate å doble vegger og gulv, høyblokken hviler på 17 søyler som er ført ned til fjellet, Og hver av dem kan bære 1000 tonn, så dere skulle være trygge under oppholdet i Bodø. Det hører med til historien at hotell er reist på byens kommunale søppelfylling. Denne ble flyttet til Bratten, som dere vil passere under løpet. Hotellet var og er en komplisert konstruksjon, med mange funksjoner i samme bygg. Underveis har hotellet endret innhold og utseende, men er fortsatt en stolthet vi bodøværinger liker å tenke på som et signaturbygg for Bodø. Jeg har hentet ned fra Nasjonalbiblioteker avisen fra åpningsdagen, les gjerne reportasjene fra åpningen. Og kos dere med andre nyheter fra tiden.

https://www.nb.no/items/51501cd17e618c17a0bf7beb46cba580?page=0

MS Salten

M/S Salten ble bygget ved Trosvik mekaniske verksted i Brevik i 1953, og gikk direkte inn i hurtigrutefart Bergen-Kirkenes, som reserveskip. Båten er 53 m lang, til sammenligning var hurtigrutene som ble bygget etter krigen nær 90 m lange.

Etter hvert gikk M/S Salten inn i lokalrutefart på Nordlandskysten. Først i «Mosjøruta» mellom Mosjøen og Narvik, senere også på Svalbard-cruise. Og hele tiden som avløserskip for Hurtigruten.

I 1967 ble båten solgt til staten, og gikk i mange år som skoleskipet «M/S Sjøkurs», først med base i Grimstad, senere i Kristiansand. Den overtok faktisk som skoleskip etter seilskipet «Sørlandet». I 1996 ble båten kjøpt av veteranskipsrederiet Ryfylke Dampskibsselskap i Stavanger.

I 2008 ble M/S Salten kjøpt «hjem» til Bodø i regi av en gruppe privatpersoner. Etter dette har båten blitt brukt til fjordturer i nærområdet, til sykkelcruise på Helgeland og i Steigen/Hamarøy, til skicruise i Lofoten. Og mye annet.

Det er krevende for privatpersoner å holde en så stor båt i drift, så fra 1.1.2024 ble båten gitt til Stiftelsen MS Salten.

Båten har nå gjennomgått omfattende reparasjon og vedlikehold, og regnes som et av de fineste av de gamle (stål) veteranskipene i Norge. M/S Salten er vernet, og Riksantikvaren bidrar med betydelige midler til reparasjon. Det samme gjør Kulturminnefondet og Sparebanken Nord-Norge. Og andre kilder som bidrar med støtte til kulturminner.

Interiøret om bord er i førsteklasses 50-talls stil med mahogni og skinn i salongene.

Spisesalen har innredning i flammebjørk.

Båten har i dag sertifikat til 100 passasjerer. Da den gikk i lokalrutefart, hadde den sertifikat til 290 passasjerer. Den har 26 lugarer med 45 køyer. Båten har to lasterom og kan ta ca 150 tonn last.

Hovedmotor er en Atlas Polar som yter 1.140 hk ved 300 omdr/min.

Alt arbeid om bord i regi av stiftelsen MS Salten skjer på dugnad.

M/S Salten skal være et kulturminne som seiler på kysten i Nord-Norge, og som gir passasjerene opplevelse av ekte kystkultur og gode naturopplevelser.

Planen er i første omgang å seile fjordturer i nærområdet, etter hvert «minicruise» på Helgelandskysten og i Lofoten. Båten leies også ut til bedrifter og organisasjoner til dagsturer eller lengre utflukter. Den har også vært brukt som hotellskip i forbindelse

med konferanser – og i tilfeller der hotellene i byen har vært fullbooket.

På fredag 21.juni før løpet blir anledning for deltakerne å samles om bord på MS Salten for en hyggelig bli kjent samtale og litt forfriskning.